Forum metodyczne dla nauczycieli języka polskiego
Skorzystaj z wiedzy i doświadczenia innych nauczycieli języka polskiego jako obcego

być gotowym

do.gosi
do.gosi
2019-01-23
08:22
być gotowym
Wyrażenie być gotowym / jak wytłumaczyć ?
pojawia sie forma narzędnika
mariolaokhotnik
mariolaokhotnik
2019-01-23
08:53
Nie do końca rozumiem, co znaczy "jak wytłumaczyć", ale ja bym powiedziała opisowo: mieć spełnione wszystkie warunki do tego, żeby coś rozpocząć. I dalej na przykładach: jeśli jestem gotowa do podróży, to znaczy, że mam spakowane wszystkie rzeczy, wzięłam ze sobą dokumenty i czekam na taksówkę. Jeśli jestem gotowa do wyjścia to znaczy, że mam ubrane buty i kurtkę, wzięłam wszystkie konieczne rzeczy i mogę od razu wychodzić.
do.gosi
do.gosi
2019-01-23
09:22
Chodzi mi o specyficzne wyrażenia ,które pojawiają się z czasownikiem być w połączeniu z przymiotnikiem w formie narzędnika typu byc gotowy, być zmęczonym, być głodnym. Jak wytłumaczyć uczniom ,że tutaj właśnie pojawia się forma narzędnika?
mariolaokhotnik
mariolaokhotnik
2019-01-23
09:37
A, rozumiem. Trudno mi powiedzieć, jak to wyjaśnić. Można spróbować przez analogię z zawodem: przecież mówimy być prawnikiem i nauczycielem. To uczniowie zwykle rozumieją, że o zawodach mówimy w narzędniku. A tutaj pojawia się ten sam czasownik i to też jest swojego rodzaju charakterystyka: być prawnikiem, wyoskim mężczyną i głodnym człowiekiem gotowym do czegoś.
Z drugiej strony, trzeba wtedy dodać, że ten narzędnik pojawia się tylko w bezokoliczniku (być gotowym, głodnym itp.), a w osobowych formach przymiotnik jest w mianowniku: ja jestem głodny, ona jest gotowa itp.
Czemu w bezokoliczniku jest inaczej - trudno powiedzieć, ale wydaje mi się, że jeśli wytłumaczyć w jakich formach jest jak, studentom będzie to prościej przyjąć i zapamiętać.
Nie wiem, czy bardzo pomogłam, ale lepszej odpowiedzi nie mam :)
istempek
istempek
2019-01-23
13:19
Dzień dobry,

proszę zwrócić uwagę studentów na to, że forma ta pojawia się wyłącznie w słowniku, gdzie podajemy bezokolicznik być plus przymiotnik w narzędniku, natomias w zdaniu orzecznik wystarczy pokazać studentom, że w zdaniu orzecznik przymiotnikowy występuje normalnie w mianowniku:

Javier jest zmęczony.
Uwe jest głodny.
Angela jest gotowa do lekcji.
Kto jest głodny?

Wydaje mi się, że to rozróżnienie (słownik - zdanie) powinno być wystarczające na lekcji

Natomiast przy okazji można poćwiczyć z grupą dwa typy zdań w narzędniku - z przymiotnikiem i rzeczownikiem (i absolutnie nie wchodziłabym tu w wyjaśnianie pojęć orzecznik przymiotnikowy i rzeczownikowy!), aby umieli rozróżniać kiedy narzędnik, a kiedy mianownik:

Uwe jest pracowity.
Uwe jest pracusiem.
Uwe jest pracoholikiem.
Uwe jest zmęczonym pracoholikiem...:)

Z pozdrowieniami
Iwona S.
sieczka.d
sieczka.d
2019-02-03
19:17
Dzień dobry,

dorzucę jeszcze, że nie zawsze po bezokoliczniku mamy przymiotnik w narzędniku. Dzieje się tak w przypadku zdań bezpodmiotowych: trzeba być odważnym, warto być oszczędnym. Gdy mamy podmiot, przymiotnik jest już w mianowniku: musisz być odważny, powinieneś być oszczędny. Pisze o tym też profesor Bańko: https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/orzecznik-w-narzedniku;8528.html

Pozdrawiam
Dorota
istempek
istempek
2019-02-04
21:41
tak, tak - mnie chodziło o formę w słowniku, gdzie zawsze jest "być ' + przymiotnik w narzędniku :)

Z pozdrowieniami
Iwona
Nauka polskiego Rosa
Rosa
Barcelona (Hiszpania)

To rzeczywiście działa! Świetna jest także konwencja kursu - coraz bardziej wciągam się w akcję i zaprzyjaźniam z bohaterami, a przy okazji wydaje mi się, że coraz lepiej rozumiem i mówię po polsku. Mój nauczyciel polskiego także jest zaskoczony moimi postępami ;-)

więcej

Masz pytania? Wypełnij formularz lub zadzwoń +48 12 352-12-09.