Forum metodyczne dla nauczycieli języka polskiego
Skorzystaj z wiedzy i doświadczenia innych nauczycieli języka polskiego jako obcego

Końcówki dopełniacza

cordec81
cordec81
2015-03-26
12:48
Końcówki dopełniacza
Dzień Dobry,

Jestem ciekawy, jaką strategię przyjmują Państwo przy wprowadzaniu dopełniacza. Mam na myśli końcówki rzeczownika nieżywotnego rodzaju męskiego, np.

Nie mam chleb*a
Nie mam dżem*u

Ja zawsze mam problem z wyjaśnieniem tego zagadnienia. Nie chcę podawać uczniom wszystkich reguł od razu (że końcówkę -u przyjmują słowa pochodzenia obcego, materialne, zbiorowe i abstrakcyjne), bo to dopiero 10 lekcja. Jak Państwo sobie dają radę z takową zagwozdką?

Pozdrawiam,
Łukasz Załuski
iryna_k
iryna_k
2015-03-27
21:30
Witam. Ja podaje im niektóre wyjątki, np:
-a:
- nazwy narzędzi – noża, młotka
- nazwy naczyń – słoika, garnka, widelca
- nazwy miar i wag – kilograma, funta, kilometra
- nazwy liczb – tysiąca, miliarda
- nazwy miesięcy – listopada, grudnia, marca
- nazwy części ciała – nosa, zęba
- nazwy tańców i gier – poloneza, tenisa, golfa
- nazwy marek – opla, fiata
+ Boga, anioła, ducha

-u:
- dni tygodnia – poniedziałku, wtorku, czwartku, piątku

A inne staramy się zapamiętać ))
Rosa
Barcelona (Hiszpania)

To rzeczywiście działa! Świetna jest także konwencja kursu - coraz bardziej wciągam się w akcję i zaprzyjaźniam z bohaterami, a przy okazji wydaje mi się, że coraz lepiej rozumiem i mówię po polsku. Mój nauczyciel polskiego także jest zaskoczony moimi postępami ;-)

więcej

Masz pytania? Wypełnij formularz lub zadzwoń +48 12 429 40 51.