Forum metodyczne dla nauczycieli języka polskiego
Skorzystaj z wiedzy i doświadczenia innych nauczycieli języka polskiego jako obcego

Nauczanie Bezpodręcznikowe - Pomysły

hodon
2012-07-09
11:54
Nauczanie Bezpodręcznikowe - Pomysły
Jakie macie pomysły na nauczanie bezpodręcznikowe? czy na prawdę da się uczyć bez podręcznika przez pierwsze 4 tygodnie jak to sugerują niektórzy metodycy?
Turysta80
2012-07-11
16:10
Moim zdaniem metoda bezpodrecznikowa doskonale sprawdza sie w nauczaniu najmlodszych. Dorosli natomiast, wola miec jakis punkt odniesienia (praca samodzielna, powtorki) i podrecznik spelnia taka role.
Nauczania bezpodrecznikowego nie polecalabym nauczycielom, ktorzy nie posiadaja duzego doswiadczenia. Tego typu metoda wymaga dobrego planowania, doskonalej organizacji i ogromnego nakladu pracy ze strony nauczyciela (struktura kursu,karty pracy).
Wydaje mi sie, ze nauczanie bez podrecznika moze sie szczególnie sprawdzic na krótkich kursach, np. language taster.
a_muller
2012-07-11
20:50
Dla mnie też nauczanie bezpodręcznikowe wydaje się w pewnym sensie ciekawym wyzwaniem, w jakimś sensie daje to dużą swobodę wyboru materiałów z różnych dostęnych na rynku książek, a poza tym nie pozostawia studentom uczucia, że robią tylko część materiałów z książki. Ale z drugiej strony, z rozmów z innymi doświadczonymi nauczycielami, jaki i samymi studentami widzę, że chyba nie jest to najlepszy pomysł. Młodzież i dorośli potrzebują oparcia, punktu odniesienia, zakresu słów i gramatyki do której mogliby się odnieść – to daje im również poczucie robienia postępów (lub ich braku), poza tym daje jakąś szansę dodatkowych ćwiczeń i pogłębiania wiedzy w ramach danego podręcznika (bez bezpośredniej pomocy naczyciela, jeśli zdecydują się robić te ćwiczenia, które nauczyciel pominął).
pasjonatka
2013-12-15
21:56
Wychodzi na to, że jestem wyjątkiem. Uczę od ponad 3 lat i od miesiąca prowadzę kurs, który opiera się na jednym podręczniku. Tak zdecydowała uczennica. Dotychczas nigdy nie opierałam się na jednym podręczniku/serii i przygotowywałam własne materiały.
Zawsze też dawałam uczniom ćwiczenia do wykonywania w domu.
Starałam się korzystać ze wszelkich materiałów dostępnych dla danego poziomu,bo każdy wprowadza pewne zagadnienie trochę inaczej i można to w ciekawy sposób połączyć.
Lubię serię ,,Krok po kroku'', chętniej z niej korzystam, gdy byłam zmuszona wybrać jeden, konkretny materiał, wybrałam właśnie ten podręcznik, co nie zmienia faktu, że nie ma podręcznika idealnego i pewne rzeczy, opierając się na znajomości ucznia/mojej metodyce zmieniam. Na przykład : Narzędnik liczby mnogiej jest tak prosty i daje uczniom ogromną motywację (tak szybko umiem, a to liczba mnoga!), że wprowadzanie go specjalnie kilka lekcji po singularis jest dla mnie stratą cennego czasu i wprowadza zamieszanie. Sama lekcja leksykalnie jest bardzo udana i dla mnie to po prostu powtórzenie.
Ważny jest też poziom ucznia : jeśli uczymy zdolnego i ambitnego studenta, praca na jednym podręczniku (którego poziom z założenia jest raczej dla studentów ,,średnich'') może zwyczajnie nudzić.
pasjonatka
2013-12-15
22:01
Pojawia się jeszcze jeden problem: uczę głównie indywidualnie na kursach typu 'in company'. Na takich kursach potrzebne są elementy biznesowego i to już na A1 (tacy uczniowie rzadko mają czas na długą naukę języka), których w podręcznikach raczej się nie znajdzie. Poza tym moim uczniom zdarza się narzekać na...infantylność dialogów.;)
Antonio w szkole języka polskiego
Antonio
Bruksela (Belgia)

Próbowałem uczyć się kilku języków online, ale szybko się zniechęcałem, bo albo kurs był za bardzo komunikacyjny, albo też za bardzo ‘tradycyjny’. Polskiego nie miałem możliwości uczyć się inaczej jak tylko online, więc bez przekonania, ale zarejestrowałem się na kurs na e-polish.eu. Ku mojemu zdziwieniu, tutaj po raz pierwszy spotykam się z kursem, gdzie metodzie komunikacyjnej towarzyszy rzetelny komentarz gramatyczny. Na początku kursu sięgałem do niego dość często, teraz przekonałem się że materiał jest tak fantastycznie przygotowany, iż jest to zbędne. Faktycznie uczę się teraz czysto komunikacyjnie!

więcej

Masz pytania? Wypełnij formularz lub zadzwoń +48 12 429 40 51.