Forum metodyczne dla nauczycieli języka polskiego
Skorzystaj z wiedzy i doświadczenia innych nauczycieli języka polskiego jako obcego

Odmiana czasownikow

asiazk
asiazk
2013-05-28
19:57
Odmiana czasownikow
Mam wrażenie, że moja metoda nauki czasowników nie jest najlepsza. Zawsze podaję bezokolicznik oraz pierwszą i drugą osobę. Od wprowadzenia aspektów - wszystko razy dwa. Aby nauczyć się czasownika, moi uczniowie muszą nauczyć się więc sześciu wyrazów. Bardzo im współczuję. Poza tym oni muszą się tego nauczyć na pamięć. Wszelkie ćwiczenia i gry na lekcjach nie wystarczają, żeby to zapamiętać. Jak zachęcić ich do nauczenia się tego? Mam jeden sposób: na każdej lekcji gramy w quiz czasownikowy: każda osoba dostaje czasownik i osobę (np. wziąć + my) i musi podać: a) znaczenie czasownika, b) odmianę przez daną osobę, c) czy jest to czasownik dkn czy ndkn. Quiz zajmuje kilka minut na lekcji, a punkty są zbierane przez cały semestr. Zwycięzca dostaje nagrodę. Działa, gdy uczniowie lubią współzawodniczyć. Macie inne (lepsze) metody?
ewamm@umich.edu
ewamm@umich.edu
2013-05-30
20:19
Spróbuj wprowadzić króciutkie dialogi, historyjki albo wierszyki naszpikowane czasownikami. Studenci mogą podkreślić czasowniki, a następnie w miejsce podkreślonych podstawić inne czasowniki tak, aby tekst miał sens (mogą też tekst nieznacznie zmodyfikować). Ćwiczą wtedy odmianę i znaczenie w kontekście.
Ja przygotowałam też grę (często posługuję sie zasadami gry w Piotrusia), w której studenci muszą skompletować całą odmianę. Każdy student pobiera z głównej puli cztery karty. Np. jeden ma w reku następujące karty: kochasz / myślicie / wiedzą / myślisz. Szczęśliwie jedna para już jest gotowa, ale aby skompletować cały paradygmat, student musi zapytac się grających (bezbłędnie!): Czy masz "myślę"? Itd., aż skompletuje całość. Wygrywa ten, kto zbierze najwiecej pełnych "odmian".
Elisabeth
London (Wielka Brytania)

Gratuluję – świetnie zrealizowanego portalu! Bardzo podoba mi się sposób wprowadzania materiału i to wyłącznie przy użyciu języka polskiego. Na początku myślałam, że bez użycia angielskiego niczego się nie nauczę, ale to faktycznie działa! Oczywiście korzystam z komentarzy gramatycznych po angielsku, ale to raczej dla upewnienia się, czy wszystko dobrze rozumiem. Dialogów, nagrań oraz ćwiczeń opcjonalnych jest tak dużo, iż nie sposób czegoś nie zrozumieć.

więcej

Masz pytania? Wypełnij formularz lub zadzwoń +48 12 429 40 51.