Forum metodyczne dla nauczycieli języka polskiego
Skorzystaj z wiedzy i doświadczenia innych nauczycieli języka polskiego jako obcego

Stopniowanie przymiotników a przysłówków

sofiia
sofiia
2016-12-13
19:30
Stopniowanie przymiotników a przysłówków
Dzień dobry!
Proszę o podanie ścisłych reguł o prostym i opisowym sposobie stopniowania przymiotników a przysłówków.
Czy naprawdę jest widoczna tendencja do używania sposobu opisowego?
Dziękuję!
istempek
istempek
2016-12-28
12:02
Dzień dobry,

faktycznie ostatnio coraz częściej słyszymy sposób opisowy, ale czy jest to ogólna tendencja nie wiem.
Na pewno warto pamiętać, które przymiotniki stopniujemy tylko opisowo:
- przymiotniki dotyczące wyglądu (łysy, siwy, rudy)
- smaku (gorzki, słony, słodki)
- kształtu (kwadratowy, podłużny)
- wrażeń dotykowych (mokry, suchy, śliski).
Opisowo stopniuje się również imiesłowy pełniące funkcję przymiotnika (wysportowany, zmęczony, znany, opalony)
chory bardziej chory / mniej chory
słony bardziej słony / mniej słony

Z pozdrowieniami
Iwona Stempek
madziam
madziam
2017-01-04
20:02
Pani Iwono!!
Czyżby błędem było w takim razie następujące stopniowanie:
słodki - słodszy - najsłodszy??
istempek
istempek
2017-01-04
20:13
Ups,
to działa na "słony", "gorzki", "mdły" a zamiast słodkiego powinno być "kwaśny" bo słodki się akurat wyłamało :)

Pozdrawiam
Iwona
Elisabeth
London (Wielka Brytania)

Gratuluję – świetnie zrealizowanego portalu! Bardzo podoba mi się sposób wprowadzania materiału i to wyłącznie przy użyciu języka polskiego. Na początku myślałam, że bez użycia angielskiego niczego się nie nauczę, ale to faktycznie działa! Oczywiście korzystam z komentarzy gramatycznych po angielsku, ale to raczej dla upewnienia się, czy wszystko dobrze rozumiem. Dialogów, nagrań oraz ćwiczeń opcjonalnych jest tak dużo, iż nie sposób czegoś nie zrozumieć.

więcej

Masz pytania? Wypełnij formularz lub zadzwoń +48 12 429 40 51.