Forum metodyczne dla nauczycieli języka polskiego
Skorzystaj z wiedzy i doświadczenia innych nauczycieli języka polskiego jako obcego

Jem arbuz?

m_stanisz@o2.pl
2013-09-17
20:39
Jem arbuz?
Jem obiad, jem makaron, jem chleb (jeść+biernik), ale też jem banana, arbuza, hamburgera, kurczaka… Jak wytłumaczyć występowanie końcówki –a w powyższych przykładach?
Czy na niższych poziomach zaawansowania powinniśmy akceptować formy zgodne z zasadami, ale niezgodne z normą użytkową i teoretycznie nie występujące w mowie (np. jem banan)??? Co robić w sytuacji, kiedy studenci prawidłowo stosują zasady, ale tworzą formy, których raczej się nie używa? (albo w ogóle nie używa?)
kuba2002
2013-09-18
10:55
Znalazłam taką odpowiedź:

http://www.ekorekta24.pl/porady-jezykowe/22-odmiana/269-jesc-banan-czy-banana-pomidor-czy-pomidora-ogorek-czy-ogorka

Trochę to trudne do wytłumaczenia, jeśli student jest początkujący, ale ja bym powiedziała, że język żyje, zmienia się i jest tak, że w tej chwili istnieją obok siebie dwie różne formy, a czas pokaże, która z nich zwycięży:)
sieczka.d
2013-09-18
21:33
Wszystkie owoce i warzywa rodzaju męskiego mają końcówkę żywotnych -a. Tłumaczę studentom, że traktujemy je tak jak ludzi i zwierzęta, więc: Mam brata, kota, banana.
Tak to tłumaczy Mirosław Bańko: http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=1442 i http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=12832
istempek
istempek
2013-09-19
06:14
To prawda, że końcówka -a zdominowała w bierniku świat owoców i warzyw. Formy potoczne stały się formami progresywnymi, ale uwaga na: groch, groszek, czosnek! Bronią tradycji. :)
malwina.75
2013-10-16
18:58
Nie tylko świat owoców i warzyw:) Przede wszystkim świat technologii - wszystkie iphony, ipady, maile, tablety... Jeśli gimnazjaliści to przyszłość (a gimnazjaliści to przyszłość), oni mają wszystko na -a:)
Polish lessons wg Elisabeth
Elisabeth
London (Wielka Brytania)

Gratuluję – świetnie zrealizowanego portalu! Bardzo podoba mi się sposób wprowadzania materiału i to wyłącznie przy użyciu języka polskiego. Na początku myślałam, że bez użycia angielskiego niczego się nie nauczę, ale to faktycznie działa! Oczywiście korzystam z komentarzy gramatycznych po angielsku, ale to raczej dla upewnienia się, czy wszystko dobrze rozumiem. Dialogów, nagrań oraz ćwiczeń opcjonalnych jest tak dużo, iż nie sposób czegoś nie zrozumieć.

więcej

Masz pytania? Wypełnij formularz lub zadzwoń +48 12 429 40 51.